Коли все йде за планом, логістика – це врівноважений, послідовний, прорахований до дрібниць процес, але під час криз ситуація змінюється. Dragon Logistics – компанія, яка давно займається міжнародними перевезеннями, зокрема з Китаю в Україну, має значний досвід, як працювати, коли виникають складні обставини.
У цей час видно, що кризи бувають різні: війна, пандемія, кризові зміни на кордонах, проблеми з морським чи авіатранспортом, нестача контейнерів, зростання вартості паливних ресурсів чи зміни в митному законодавстві. Ми, як логістичний посередник, стикаємось з викликами досить часто і навчились реагувати швидко, із запасом рішень, та готові надати певні поради, як мінімізувати ризики під час міжнародних перевезень.
Основні проблеми, що виникають
В тій чи іншій кризовій ситуації логістичний ланцюжок в міжнародних перевезеннях перетворюється на складну головоломку, виникають певні труднощі, які потребують негайного правильного прийняття рішень. Серед основних викликів, з якими стикається міжнародна логістика з досвіду Dragon Logistics, можна виділити наступні:
- затримки на кордонах та митниці – під час криз митні процедури нерідко ускладнюються, зростає кількість перевірок, вводяться нові обмеження, змінюються правила імпорту чи експорту. Це в результаті призводить до довгих черг, зупинок транспорту та порушення термінів доставки;
- слабка інфраструктура та зіпсовані маршрути – коли траси або залізничні маршрути пошкоджені чи перекриті, логістика змушена шукати обхідні шляхи, але не всюди є готова альтернатива. Це особливо критично в регіонах з обмеженою інфраструктурою;
- нестача транспорту та контейнерів, зростання ставок – зазвичай під час криз зростає попит на перевезення, а доступний транспорт обмежується. Це призводить до дефіциту контейнерів, автомобілів, кораблів, що нерідко призводить до підвищення тарифів;
- проблема з пакуванням і безпекою вантажів – тривале зберігання, багаторазові перевалки чи зміна маршрутів створюють додаткові ризики для вантажів. Якщо пакування недостатньо надійне, зростає шанс пошкодження або зіпсування товарів;
- фінансові ризики – кризи часто супроводжуються коливанням валютних курсів, переглядом тарифів. Це створює нестабільність, під час чого планувати витрати значно складніше.
Усі ці моменти та деякі інші нюанси вимагають гнучкості, швидкого реагування, тісної постійної комунікації між усіма учасниками логістичного ланцюжка.
Шляхи вирішення проблем
Щоб уникнути складних ситуацій під час міжнародних перевезень, важливе попереднє планування та розробка альтернативних маршрутів. Перед відправкою того чи іншого вантажу, треба аналізувати можливі шляхи, готувати запасні варіанти. В такому разі, якщо раптом один маршрут опиниться заблокованим, можна швидко перебудувати транспортировку та використати інший, змінити тип транспорту. Створення певних кризових сценаріїв і чітких планів дій дозволяє зменшити час реакції.
Також уникнути певних негараздів допоможуть наступні рекомендації:
- наявність декількох варіантів перевезення вантажу. Наприклад, якщо в певний період неможлива авіадоставка, вантаж може йти морем та автотранспортом, чи з залученням залізничних перевезень. Це дозволяє оптимізувати витрати та зменшити ризики;
- чіткий контроль на всіх етапах переміщення: від перевірки якості товару у пункті відправки, додаткового пакування при необхідності, до оформлення страхування, щоб у разі пошкоджень або втрат, клієнти могли отримувати компенсацію;
- інвестиції в новітні цифрові рішення – моніторинг в режимі онлайн, автоматизація документообігу, електронні черги на митниці зменшують можливість та кількість помилок, що може зробити людина;
- кооперація та консолідація вантажів – співпраця з партнерами, вантажі яких зібрані в єдиний контейнер, дозволяє спільно і швидко знаходити рішення під час виникнення проблем.
Досить часто під час криз відбуваються зміни в законодавстві, змінюються митні правила та тарифи. Обов’язково необхідно відстежувати будь-які зміни, мати юридичну підтримку, митних брокерів, які знають поточні зміни в законах. Досконале знання законодавства, відслідковування можливих змін допоможе уникнути штрафів, затримок вантажів та, відповідно, уникнути простою та пов’язаних з ним додаткових витрат.
Кризові ситуації, хоч і спричиняють певні проблеми, але водночас змушують відкривати нові підходи в міжнародній логістиці, спонукають шукати нові інструменти і можливості для її вдосконалення. Компанія Dragon Logistics своїм успішним досвідом показує, що із правильним підходом та гнучкістю можна не тільки пережити складні часи, а й зробити процес логістики ефективнішим, вигіднішим та надійнішим.